tisdag 6 januari 2015

Veckomatsedel vecka 2 2015

Vi kanske skulle planera lite mer. Denna årets första veckas middagar hemma kommer gissningsvis att se ut så här (med eventuell kommentar om hur eller varför i kursiv stil):

Måndag
Ost
Vi hade massor av god ost som vi inte hann äta innan jul och orkade inte riktigt laga mat. Vi åt också kex, lite salami och en strut rädisor. Och drack vin. 

Tisdag
Pannbiff, rostade rotfrukter, grönsallad och tzatsiki
Jag gjorde biffar av resten av julköttbullssmeten när jag blev less på att rulla. Bara att plocka fram ur frysen och lägga till något trevligt. Rotfrukterna var potatis, morot och kålrot plus att jag hittade en ledsen paprika från före jul i kylen som fick följa med.

Onsdag
Fransk löksoppa 
Massor av lök hemma, fortfarande gott om ost och brödet som köptes på måndagen behöver piffas upp om det ska gå åt.

Torsdag
Gravad lax, gravlaxsås, potatis, grönsallad
För att Vikingen gravade massor av lax till jul och vi lade hälften i frysen direkt. 

Fredag
?
Oklart om en, två eller ingen är hemma. 

Lördag
Lunch: pasta med bacon och broccoli
För att jag behöver matlådor! Minst två portioner över behövs till nästa vecka.

Middag
Lammkotletter, potatis, vitlökssmör

Söndag
Lunch: Grön ärtsoppa
Mixad ärtsoppa på gröna ärter, lite som Creme Ninon.

Söndagsmiddag hos Vikingens mamma?

Vi äter rester (mest jag) eller ute (mest Vikingen) till lunch. Jag har lite längre till lämpliga matställen och är mer motiverad att komma ihåg att ta med en låda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar