tisdag 6 januari 2015

Och julen varar hem till påska

Trettioniokronorssockertoppsgranen som jag köpte för några veckor sedan står fortfarande grön och grann i sin kruka. Vikingen och jag kom oss inte för att ge varandra julklappar förrän igår. Vi funderade på söndagen före jul som var den förra dagen vi var hemma båda två, men det var en rätt intensiv helg så vi sköt på det. Det kändes som att jag öppnade och öppnade eftersom det var klappar från ett par personer till i högen.

Idag tar vi det lugnt. Jag har röjt runt i ett par köksskåp för att få plats med ölglasen jag fick i julklapp och finporslinet jag fick av mamma för något halvår sedan. Jag har undrat vilken version av Ostindia det var, den nya som går att köra i diskmaskin eller den gamla som behöver handdiskas. Svaret visade sig vara både och. Jag tycker nog att den gamla versionen är vackrare.

Vi gick bort till återvinningen tillsammans och sedan längs vattnet och bort till Hemköp med lunch på en kinakrog på vägen. Det är barmark och milt.

Till helgen antar jag att vi kommer att städa bort julen. Jag plockade bort ljusstaken från köksfönstret redan nu för att kunna ställa blomlådan med pelargoner som stått i trapphuset där. De har haft det lite väl kallt, och fått ojämnt med vatten så de är rätt skabbiga. Jag hoppas att det ska bli fart på dem igen nu. Förmodligen är det inte så mycket näring kvar i jorden heller, så jag får nog börja göda dem lite försiktigt när de har vant sig vid sin nya plats. Tanken är ju att de ska ut igen till sommaren. Det verkade lite onödigt att lägga pelargonerna i komposten när vi plockade ihop i höstas. Å andra sidan är jag inte så förtjust i känsliga saker som ska övervintras frostfritt, så vi får väl se hur det blir på sikt. Det kanske skulle passa mig bättre med bara ettåringar i blomlådorna så blir det inget att fundera över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar