måndag 27 januari 2014

Grönt

Det är vinter, men inte just någon snö utan bara grått. Jag kan tänka mig vår vilken dag som helst om det här är vintern. Som tröst funderar jag lite på att odla saker. Igår drog jag igång en omgång alfalfagroddar, dels för att det är gott med det gröna krispiga, och dels för att det är roligt att de växer. Det räcker liksom med att blöta dem emellanåt så växer de och blir gröna. Obändigt. Levande. Nu ska jag bara komma ihåg att skölja dem också. Det brukar vara det som groddandet faller på, att jag glömmer bort att skölja dem en eller ett par gånger och sedan blir de läskiga.
Jag har också funderat på att odla saker i fönstren och boken om att odla saker i krukor som jag beställde för tre veckor sedan har äntligen kommit. Vid första genombläddringen var den tyvärr inte så imponerande. Fina bilder, men inte så avancerat innehåll. Jag tror dock att det kan funka som inspiration och "pausmusik" fram till dess att det faktiskt blir vår på riktigt.

Ikväll har jag petat ner frön till lite olika sorters gröna blad i ett miniväxthus. Det är fortfarande vinter och mörkt och kallt, så vi får väl se vilka som tar sig. Det är gott om frö kvar till fler omgångar om de första inte vill, men jag hoppas verkligen att åtminstone några tar sig. Frågan är också vilket fönster som är bäst. Jag valde vardagsrumsfönstret som första försök i alla fall.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar