måndag 10 februari 2014

Sötebröd

Ikväll har jag bakat lite glutenfria saker till i helgen. För att ge lite extra utmaning så ska det dessutom vara mjölk(protein)fritt, äggfritt och inte bara glutenfritt utan helt utan vete, alltså även vetestärkelse vilket diskvalificerar en del glutenfria "mjöl" har jag lärt mig.

Jag gjorde chokladmuffins på bovetemjöl och tror att det hade varit bra om jag hade gräddat dem ungefär 90 sekunder mindre så att de hade varit lite kladdigare. Nu är de mer som vanliga muffins i konsistensen. Jag får väl kompensera med lite färska hallon till serveringen eller något. Jag har också bakat småkakor med mald mandel och bovetemjöl som jag tänkte mig skulle bli åt mördegshållet. Det tyckte inte degen. Det blev knäckflarn. De var goda, men jag ska nog sluta försöka improvisera småkakor och hålla mig till recept i fortsättningen.

2 kommentarer:

  1. Jag har bara ett recept som saknar alla tre om man använder mjölkfritt margarin. Ägg är den svåra biten.

    Snabbhavrekakor

    ca 20 st

    2 dl socker
    3.5 dl havregryn
    150g margarin

    Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Blanda socker och havregryn. Blanda ner det smälta smöret. Klicka ut kakor långt isär för de smälter ut. Grädda i fyra minuter.

    SvaraRadera
  2. hmm... Lena: Havregryn är inte garanterat glutenfritt! Inte ens det från semper funkar om man (som jag) är glutenallergiker. Då funkar inte ens den glutenfria "bakmixen" som ju innehåller vetestärkelse...:(
    Tips som mjölersättning för att få saftigare muffins är att köra hälften av satsen med mandelmjöl, prova det nästa gng du gör muffins eller bakar kakor!
    Susanne

    SvaraRadera