måndag 8 december 2014

Saffransgröt, förlåt jag menar risotto

Härom dagen sade Vikingen lite otippat att vi borde komma igång med att äta mer vegetariskt igen, så idag blev det saffransrisotto till middag. Jag fräste lite lök och vitlök, hällde i två delar ris mot en del röda linser för att få i lite protein, buljong, saffran och på slutet en skvätt riven ost som jag hittade i frysen. Detta serverades med ugnsrostad fänkål och körsbärstomater, och det hade inte gjort något om det hade varit mer fänkål än en halv per portion. De var lite slitna så jag fick ansa rätt hårt innan jag stoppade dem i ugnen.

Jag skulle rekommendera att koka linserna 2-3 minuter först. Nominellt har de ungefär så kort koktid som riset, men i praktiken så hade jag velat att de kokade sönder snabbare och blev bara krämig konsistens snarare än linser.

4 portioner

2 fänkål (eller fler beroende på storlek)
400 g körsbärskvisttomater
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 dl röda linser
4 dl arborioris
1,5-2 liter buljong
0,5 g saffran


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar