lördag 7 december 2013

Nästan

Här hade man ju kunnat tro att jag skulle skryta lite om mina fina bullar som jag gräddade till frukost i morse, men de är på samma tema som en hel del just nu: bara nästan. Jag skulle göra långjästa bröd till middagen igår hade jag tänkt, och utgick från ett recept som jag hittade på nätet. Jag följde receptet ordentligt, jag vägde till och med mjölet eftersom jag har varit lite ur slag ett tag och inte riktigt litade på instinkten. Jag tyckte att degen var otäckt kompakt och funderade på att försöka arbeta i mer vatten, men valde att låta det vara. Sedan jäste den dåligt, förmodligen för att jag är ovan vid torrjäst. Jag bakade ut en bit av den igår och lät resten jäsa i skafferiet över natten. Brödet smakar helt OK och det är inte direkt torrt, men det är väldigt kompakt och finporigt och ganska långt från det storblåsiga lite sega resultat jag hade tänkt mig. Det går nog ner i alla fall, men det var inte riktigt samma lyxkänsla på frukosten som jag hade tänkt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar