onsdag 25 december 2013

Dopad saftsås

Vi åt Ris à la Malta igår, och jag fick göra saftsås på förmiddagen. Till den hade det inte bara köpts in frysta hallon utan också någon sorts polsk hallonsirap. Koncentrerad hallon med socker på flaska, precis vad man vill ha att dopa sina passerade hallon med när man ska göra efterrätt. Det går säkert att använda den till annat också.

Vissa år har vi fått färdig saftsoppa på tetra till gräddriset. Det är inte så kraftig bärsmak på den, så för några år sedan erbjöd sig min syster att fixa hemlagad saftsås istället, och det är en helt annan sak. Jag tror att en del av dem som åt den skulle ha velat ha lite mer socker, men jag tyckte att det blev en bra kontrast mot det söta fluffiga riset med en lite syrligare hallonsmak.

Annars hade jag kunnat tänka mig andra efterrätter som till exempel saffransglass, men det är svårt att ta bort något av julmaten om det är någon som gärna vill ha kvar det. Själv vill jag ju inte riktigt förhandla bort sillen heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar