måndag 25 november 2013

Jag hade tänkt ta en bild

Om man får första tiden på morgonen på Dagkirurgiskt centrum så är dörren låst och man får vänta i korridoren utanför om man kommer för tidigt. Vi var tre som skulle vara där sju i morse. Det fanns tre sittplatser där ute i korridoren och de andra två hade med sig var sin person. Jag kom kvart i sju och var därmed sist av oss men en av de medföljande var vänlig nog att resa sig så att jag fick sitta. Vi tyckte att det hade varit bra med några stolar till. 

Jag hade tänkt ta en bild på den faktiskt ganska snygga dekorationen på glasdörren in till rummet där jag fick byta kläder och vänta i en säng. Det var en stor och en liten uggla, lite sjuttiotalskänsla men ändå modernt formspråk utan att bli barnsligt. I övrigt var rummet vitt med ljusgrått golv och funktionellt mer än trivsamt.

Mitt högra knä har nu en menisk mindre; den var inte i något vidare skick så de tog bort i princip hela. Jag fick ryggbedövning och var vaken under operationen. Läkaren hade en student av något slag med sig, så operationen tog nog längre tid än vanligt med lite extra visa och berätta. Jag undrar om det är så här vanligt förekommande med undervisning i vården eller om det händer mig ovanligt ofta. 

Än så länge känns det bra, men jag misstänker att det kan ha en kemisk förklaring och att jag borde fylla på med smärtstillande snart, helst innan det börjar göra ordentligt ont. Jag borde nog vicka på foten också, det skulle man tydligen göra ofta första dygnet enligt papperet jag fick av sjukgymnasten.

Jag var på vippen att köpa mig en blomma på vägen hem när jag passerade sjukhusets blomsterbutik. De hade börjat med julblommor, nästan allt som stod uppställt utanför var med röda blommor. Det fanns en uppstammad julstjärna med nästan lite krulliga röda blad som såg kul ut, men julstjärnor brukar gå åt väldigt snabbt hemma hos mig, så jag slet mig och gick till apoteket istället. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar