söndag 4 maj 2014

Gäster hela helgen

Min pappa, syster och moster har varit här i helgen. De kom i fredags och då var vi ute och åt middag med Vikingens pappa och styvmor. Vikingen tog tunnelbanan men jag gick bort till deras hotell för att åka taxi med dem. Det var klart längre till hotellet än jag hade tänkt mig så jag fick pinna på lite för att komma fram innan tiden då taxin skulle komma. Det är verkligen jätteskönt att kunna gå, jag minns ju fortfarande höstens kryck-elände. Middagen åt vi på Aifur och jag tror att alla var nöjda med maten.

Lördagen inleddes med en dryg timmes guidad bussrundtur, men innan dess hämtade jag gästerna och körde till Gustaf Adolfs torg. Jag är inte särskilt road av att köra i innerstan, men det gick väldigt smidigt så vi var på plats nästan en halvtimme innan avgång. Den ordinarie bussen med inspelad guidning på olika språk var trasig så det blev levande guide istället och jag undrar om inte det var snäppet bättre på det viset ändå. Ljudanläggningen på bussen verkade fungera med pappas hörapparat och det var ju väldigt bra.

Vikingen var inte så intresserad av en guidad tur, så han anslöt något senare när vi åt lunch i Östermalmshallen. Därefter åkte vi ut till Vikingens mamma och styvfar som var på landet för första helgen i år. Det var trevligt att fika och prata med dem och dessutom fick jag klappa grannkatten en smula.

Vikingen använde en del av tiden som han inte åkte buss till att förbereda kvällens middag, en Biff Wellington som vi lagade färdig när vi kom tillbaka. Vi funderade först på något lite lättare och vårigare, men fastnade för en förberedd kötträtt som Vikingen hade lagat en gång förut.

Söndagen ägnade vi åt Vasamuséet, men vi orkade inte riktigt med alla delar. Jag köpte faktiskt ett årskort, det skilde inte så mycket i pris och eftersom det fanns mer att se så får jag helt enkelt bege mig dit igen. Möjligen skulle jag behöva låna ett barn för att få hänga i de delarna som var mer barninriktade. Jag såg en plansch med beskrivning av den verksamheten och det lät spännande.

Nu är vi lite trötta, och jag gissar att våra gäster som dessutom har åkt tåg i över sex timmar också kommer att somna sött ikväll.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar