lördag 10 maj 2014

Fullt i fönstren

Jag köpte lite kryddväxter för något tag sedan, och basilikan som jag planerade verkar ta sig, så nu börjar det bli trångt i fönstren. Tidigare i veckan var jag i Göteborg, och då fick jag plantor av en kollega också. Det var ett par chili, en tomat, en mynta och en kruka med vitlök som jag tror att vi mest kommer att äta blasten av eftersom den kommer att få stå kvar lite trångt i sin kruka. Idag har jag planterat om och flyttat runt lite, så nu är det kryddor i vardagsrummet och paprika, chili och tomater i sovrummet.
Vikingen köpte en habaneroplanta när vi var på landet. Vi stannade till i en trädgårds/utebutik på vägen hem. Jag plockade två ampeltomater, en dill och en persilja. Tomaterna gav jag bort till min syster förra helgen men å andra sidan fick jag en paprika av henne. Det fanns körsbärstomatplantor på ICA i Fältöversten såg jag i fredags. Jag var svårt frestad att köpa en eftersom den jag fick av kollegan har en bra bit kvar till färdig tomat. De frestande plantorna hade å andra sidan hunnit väl långt, det var massor av kart och redan en del röda tomater på dem och jag är inte säker på att det blir bra att ställa en sådan i våra inte helt soliga fönster. Jag ska fundera lite till på saken.
















I köksfönstret (ingen bild) står de flesta vanliga krukväxter hopträngda. Det finns en i Vikingens arbetsrum också, men i övrigt odlas det mest elskrot på fönsterbrädena där. Han har lovat att röja undan lite så att det ska rymmas mer växter och det vore bra eftersom jag nu tänkte peta ner några rödbetsfrön i jorden och den krukan skulle också behöva stå någonstans hyfsat ljust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar