fredag 13 september 2013

Haltar runt i Hongkong

Jag anlände till Hongkong igår eftermiddag lokal tid, duschade och åt middag med Vikingen i restaurangen längst upp på hotellet. Kul med utsikt över höghusen när de drog igång ljusshower på fasaderna vid åttatiden. Resan gick bra, även om jag nog tycker att det är lite tråkigt att åka långt ensam.

Idag har jag roat mig själv under dagtid idag eftersom Vikingen jobbade. I morse följde jag med honom ner till tunnelbanan för att köpa ett "Octopus card" som man kan åka kollektivt på och även göra småinköp med. Då var klockan halv nio och det var inte mycket som var öppet, så jag gick tillbaka och slappade lite på hotellrummet. Lite senare gick jag ut igen för att utforska närområdet och äta lunch. Det blev nudlar och jag har nog inte riktigt bemästrat det där med att äta med pinnar ännu, även om de flesta andra som jag såg äta liknande rätter också slafsade lite. Jag har gått lite mer än vad som var vettigt på det dåliga knät, lite hit och dit på gatorna runt hotellet och in i affärer och sedan bort till Victoria park. Parken var fin, men jag är nog lite för halt för att riktigt uppskatta den fina banan som det stod "Jogging only" på.

När Vikingen slutade kom han till hotellet en sväng och sedan åkte vi med tunnelbanan för att möta en av hans kollegor och äta fick och skaldjur nere vid vattnet. Det var en fiskmarknad med massor med små krypin med fisk och skaldjur i tankar som man fick välja bland och sedan skickades det till den restaurang man hade valt. Vikingens kollega kände damen i en av fiskaffärerna så vi handlade där och det var nog lika så bra, jag hade nog haft svårt att välja annars. Maten var god, och lyfte fram smaken hos råvarorna. Det där hade de nog gjort förut.

Imorgon blir det en tur till Macau.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar