måndag 30 september 2013

Äppel päppel

Vi fick äpplen av vänner med trädgård. En del av dem är lite stötta och jag känner att man nog borde ta hand om dem på något sätt. Igår kokade jag lite äppelgelé och äppelmos. Jag gjorde inte så mycket, dels för att jag faktiskt aldrig förut har gjort äppelmos och bara gelé på andra saker, och dels för att vi inte äter så himla mycket sådana saker. Gelén blev god, men väldigt söt, man skulle nog ha haft lite bitskare äpplen. Om jag orkar så ska jag nog försöka skaffa lite rönnbär och koka bitskare gelé att blanda med.
Man skulle förstås kunna göra ett par äppelpajer eller något sådant att stoppa i frysen också, jag får klura lite på det där. Kanske köpa folieformar och göra något med både botten och lock? Nu är det väl kanske inte så miljövänligt med engångsfolieformar, men jag tror att det skulle vara praktiskt. 

En del av fisken och lammköttet som fyllde frysen har flyttat till sina rättmätiga ägare, så det skulle nog gå att få ner en paj eller två. De äpplena som ännu är oskadda klarar sig till dess att vi hinner äta upp dem som de är, men de lite stötta behöver tas om hand i någon form snart.

1 kommentar:

  1. Du kan bara klyfta äpplena och fysa in. stoppa i paj sen när du vill ha paj

    SvaraRadera