lördag 11 oktober 2014

Inte kött, säger ni?

Jag har gjort lite torkat kött i min svamp- och bärtork idag. Det står i bruksanvisningen att man inte ska torka kött i den, men jag gjorde det ändå. Den var billig och jag var hemma hela tiden och tänkte att jag skulle hinna släcka om den började brinna. 

Det fungerade dock alldeles utmärkt, men jag har som vanligt lite svårt att bestämma mig för när jag tycker att bitarna är klara och körde en stund extra av den anledningen. Jag skivade hälften av köttet för tunt, det blev ruskigt besvärligt att hantera så jag skar det i lite mindre bitar, stekte det och åt det i en tortilla istället. Det blev tre portioner över, så det blir nog samma sak imorgon till lunch plus att jag lade två portioner i en låda i frysen. Köttet var helt klart i saltaste laget så det behöver blandas upp med något för att vara ätbart i den formen. Det torkade köttet blev dock väldigt bra, kanske det allra bästa jag har gjort. Vikingen har ett recept han gillar som jag utgick från, men jag tog en matsked muscovadosocker till och en matsked liquid smoke, plus att jag tog duttar av lite av varje ur kryddhyllan för att få en trevlig komplex kryddblandning. Lite kanel, lite galangal, lite curry, mejram och oregano plus några drag med den pepparkvarnen som innehåller långpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar