söndag 14 oktober 2012

Skafferiet


Det ska bli spännande att lära känna en ny stad och dess matbutiker. Jag lagar en del medeltids- och renässansmat (det gör Vikingen med) och vissa saker är lite lurigare än andra att få tag i. Jag har ett par orientlivs som jag besöker ibland och köper på mig saker, liksom två kryddbutiker som jag gillar att botanisera i.

I början av december ska vi ha en liten medeltidsfest, så jag har en del saker som jag borde börja testlaga snart, mitt i allt det andra som jag behöver göra inför flytten.

Det är ganska fullt både i mitt och Vikingens kök, så jag kommer att försöka äta upp sånt som det förmodligen finns i det andra köket redan. Jag har lite hamster-tendenser när det gäller mat, köper hem saker som jag vill prova eller som det råkar vara bra pris på, och sedan blir det stående. Ibland glömmer jag att jag redan har köpt något som var slut, och ibland är sakerna inte på den plats där man behöver dem, som till exempel rosenvattnet vi skulle spraya en äppelpaj med härom veckan.

Jag tror dock att jag kommer att få problem med att använda upp allt rosenvattnet innan det är dags att flytta. Den större flaskan är på 450 ml och oöppnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar