lördag 8 november 2014

Att förlägga en amaryllis

Jag köpte en amaryllislök för ett par veckor sedan, men härom dagen när jag skulle plantera den så hittade jag den inte. Hur sjutton lyckas man förlägga en amaryllis?

Jag passerade Plantagen vid Bergianska  med bilen tidigare idag och gick in och botaniserade en sväng. De rear perenner och buskar och sånt nu, men jag vet inte vad jag vill ha så det blev inget. Jag stod ganska länge och höll i en mynta och en citronmeliss för en tia styck men ställde till slut tillbaka dem. Eller, det blev nästan inget. Jag köpte en färdigplanterad amaryllis och lite roliga tulpanlökar. Någon timme senare hittade jag den första löken så nu har jag två. I fjol hade jag tre minisar som kom igång lite sent och ganska samtidigt så det kan kanske vara bra med två som är i otakt. Nu kanske den första börjar blomma redan i advent och sedan kommer tvåan lagom till jul. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar