måndag 30 mars 2015

Har i alla fall skolat om chilin

Trädgårdsprojektet har tagit lite paus. Jag tittade på rabatter och land sist vi var på landet, men det snöade och blåste så det var inte så frestande att börja med några grävprojekt. Det visade sig att en av perennrabatterna som jag hade tänkt att man nog borde gräva upp, jordförbättra och ta bort de tröttaste plantorna från nog inte var så illa ändå. Jag tror att om man toppar den med lite piggare jord så kan man ignorera den ett par år till. Jag skar till kanten mot gräsmattan på den rabatten första helgen vi var ute nu i mars, det var blött och lättjobbat.

Planteringarna inne är inte så ambitiösa ännu. Jag skolade om chiliplantorna innan vi åkte, det ligger potatis på förgroning och så finns det några stackars spenatplantor som inte verkar vara helt nöjda med livet. I torsdags så stoppade jag också tomatfrön i jord och hoppas att de har grott och inte torkat bort när vi kommer hem igen. Det börjar väl bli dags att plantera lite blommor också. Jag köpte zinniafrön eftersom de var billiga, färgglada och verkade ganska lättodlade. Det som verkade saknas i fjolårets blomlådor och andra planteringar var just något som passade att ta in som snittblommor. Vikingens farmor gillar sådant, men pelargoner och lobelia som var det som var lätt åtkomligt är kanske inte det mest lämpade att sätta i vas. 

Här i fjällstugan är det vinter. Även om det är milt så snöade det igår och verkar ska komma mer under veckan men hemma i storstan börjar det i alla fall bli vår. Jag var ute en sväng på lunchen i torsdags och det var så väldigt mycket vägarbete kortaste vägen till där jag hade tänkt äta att jag gick längs sjön tillbaka. Det är något längre, men det var väldigt mycket trevligare trots att stigen ut mot jobbet hade ett par halvt omkullblåsta träd över sig. Ibland är det bra att vara kort, jag behövde bara böja mig lite för att komma under. Det är bara en liten remsa skog och jag antar att det inte är någon som tittar till den och röjer så där värst vidare ofta. Det är gott om fåglar vid sjön i alla fall, och jag är lite kluven till det. Samtidigt som de är fina så är det egentligen inte särskilt fräscht med stora mängder fåglar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar