torsdag 17 juli 2014

Kompostminnen

Vi hade kompost hemma när jag var liten. Jag minns det som att det mest var trädgårdsavfall i den och att det hela var ganska okomplicerat. Två fack, fyll det ena medan det andra multnar, gräv ur jorden och börja om. 

Det finns en oanvänd kompost på landet och ikväll har jag lite vid sidan av börjat fylla den. Den är mycket mindre än den vi hade hemma och är snarare två frigolitklädda lådor med lock som sitter ihop. Det finns hasp på locket och jag undrar så vad som annars skulle rota i den. 

Jag har googlat på kompostering. Det fanns massor av information men jag blev inte just klokare så jag tänkte helt enkelt mata den med saker från trädgården och kanske lite rotfruktsskal från oss i gästhuset. Det är en lite karg tomt, torr, blåsig och full med barrträd eftersom Vikingens farfar gillar sådana, så det kommer nog inte att bli så mycket mumsigt gräsklipp att stoppa i den i alla fall. 

Det är lite läskigt det här, jag blir så sugen på att odla saker att jag googlade på grönkål och andra härdiga saker förut idag. Jag ska sansa mig, och nöja mig med de plantor jag har i växthuset, en rabatt som skulle behöva en överhalning så att jag får gräva mig less och kanske lite saker i fönstret i stan framåt hösten, säg örter och ruccola fram till dess att det blir för mörkt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar