söndag 14 april 2013

Tunt

Jag råkade ramla in på en "mässa med små och stora" i den närmaste kyrkan idag. Det var hyfsat med folk, många barn och en barnkör som faktiskt verkade kunna sjunga och det var ju trevligt. Efter ett tag började jag tycka att det fattades saker och lite bläddrande i agendan visade att det nog faktiskt inte fanns där. Jag kunde varken urskilja syndabekännelse eller trosbekännelse. Fader vår var utbytt mot Gud som haver. Predikan föregicks inte av någon textläsning, och jag som inte hade kollat innan satt och försökte komma ihåg hur länge det var sedan påsk och vilken söndag det kanske skulle kunna vara utifrån predikan. Jag gissade fel.

När jag kommit hem googlade jag och det verkar som att man faktiskt kan lägga upp gudstjänsten så där med det nya förslaget till kyrkohandbok som testas i vissa församlingar, men jag tyckte att det blev lite tunt. Mest som en extra lång andakt för Kyrkans barntimme.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar